ιατρικά θέματα
Οδηγός διατροφής – τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

 

 

 

Δρ. Κανδηλώρος Χάρης

Ενδοκρινολόγος, Διαβητολόγος

 

Διδάκτωρ και τ. Επιμελητής

Παν/μίου Nancy

 

 

 

Πώς να επηρεάσει η διατροφή την υγεία θετικά & πώς να μην την επηρεάσει αρνητικά.

 

 

Οι δύο μεγάλες αιτίες θνησιμότητας του σύγχρονου Έλληνα είναι οι καρκίνοι και τα καρδιοαγγειακά νοσήματα.

 

Για ορισμένους τύπους καρκίνου υπάρχει αποδεδειγμένη συσχέτιση με ουσίες της διατροφής. Έτσι η συχνή και μεγάλη λήψη οινοπνευματωδών ποτών εκθέτει σε εμφάνιση καρκίνων του πεπτικού συστήματος (φάρυγγα, οισοφάγου, παχέως εντέρου), αλλά και ήπατος, ενώ τα καρβουνιασμένα τμημάτα του ψητού κρέατος περιέχουν καρκινογόνα (ετεροκυκλικές αμίνες, πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάθρακες) του παχέως εντέρου. Όλες οι άλλες συσχετίσεις τροφής – καρκίνου που εμφανίζονται κατά καιρούς στα ΜΜΕ δεν είναι ακόμα αποδεκτές από το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας.

 

Καρδιοαγγειακά νοσήματα είναι ουσιαστικά δύο: η στεφανιαία νόσος και το αρτηριακό εγκεφαλικό επεισόδιο. Το όργανο, καρδιά ή εγκέφαλος, ισχαιμεί γιατί το αγγείο που το τροφοδοτεί με αίμα έχει βουλώσει. Πώς όμως η διατροφή μπορεί να προκαλέσει την στένωση του αγγείου; Όχι άμεσα φυσικά αλλά οδηγώντας στην εμφάνιση μιας εκ των ακόλουθων καταστάσεων: Αρτηριακή υπέρταση, Υπερλιπιδαιμία, Παχυσαρκία, Σακχαρώδης Διαβήτης.

 

Συνεπώς αρκεί να γνωρίζουμε πως συσχετίζονται θετικά ή αρνητικά οι τροφές με τις τέσσερις αυτές νοσηρές καταστάσεις. Έτσι θα μπορούσαμε σε μεγάλο βαθμό να επηρεάσουμε την γενετική κληρονομική προδιάθεση του οργανισμού μας, είτε αποφεύγοντας τις επικίνδυνες τροφές, είτε αντίθετα επιζητώντας τις τροφές με συστατικά που ασκούν προστατευτική δράση.

 

Τα πιο κατανοητό και απλό παράδειγμα είναι το αλάτι. Λιγότερο αλάτι σημαίνει μικρότερο κίνδυνο αρτηριακής πίεσης.

 

Για τα λίπη και τα σάκχαρα είναι πιο πολύπλοκο, αλλά και ενδιαφέρον:

 

Πολλά σάκχαρα στην τροφή σημαίνουν πολλές θερμίδες και κίνδυνο παχυσαρκίας, αλλά και πολλά τριγλυκερίδια στην κυκλοφορία του αίματος.

 

Πολύ λίπος στην τροφή, σημαίνει επίσης πολλές θερμίδες και κίνδυνο παχυσαρκίας. Όμως πολύ λίπος ζωικό σημαίνει και πολύ χοληστερόλη. Αντίθετα κάποια φυτικά έλαια (ελαιόλαδο), αλλά και «θαλασσινά» λίπη σημαίνουν προστασία από τα τριγλυκερίδια. 

 

Επειδή λοιπόν οι συσχετίσεις περιπλέκονται, καλύτερα να το προσεγγίσει κανείς από τη μεριά των τροφών. Θα χρησιμοποιήσουμε τη μέθοδο των ΑΦΟΡΙΣΜΩΝ με χρήση όμως ΑΣΤΕΡΙΣΚΩΝ.

 

ΟΧΙ στο αλκοόλ γιατί έχει πολύ υψηλό οινοπνευματικό βαθμό, αλλά ΝΑΙ στο «ένα» ποτηράκι κόκκινο κρασί γιατί έχει αντιοξειδωτικές φαινόλες.

 

ΟΧΙ στα αναψυκτικά & χυμούς του εμπορίου, που έχουν τεχνητή φρουκτόζη, αλλά ΝΑΙ στους στημένους χυμούς εσπεριδοειδών με βιταμίνη C.

 

ΟΧΙ στα πολλά γλυκά, αλλά ΝΑΙ στα φρούτα και μάλιστα με τη φλούδα τους όταν είναι δυνατόν (μήλο, αχλάδι, ροδάκινο) για πολλές φυτικές ίνες & βιταμίνες. ΝΑΙ στα ξερά φρούτα και στο μέλι με την πλούσια φυσική φρουκτόζη και τα γλυκά με σισαμέλαιο (πχ παστέλι) & κανέλλα. ΝΑΙ (με μέτρο) και στη σοκολάτα γάλακτος που είναι πλούσια σε ασβέστιο.

 

ΟΧΙ στα τηγανητά λαχανικά, νόστιμα μεν, αλλά εμπλουτισμένα με τηγανέλαιο και αδειασμένα από βιταμίνες. ΝΑΙ στα λαχανικά ωμά ή βραστά & τα όσπρια, πλούσια σε φυτικές ίνες με λίγο ελαιόλαδο.

 

ΟΧΙ στο πολύ κρέας (εκτός κι αν πρόκειται για παιδιά), ειδικά αν είναι πλούσιο σε λιπαρά και ΟΧΙ στα αλλαντικά, αλλά ΝΑΙ στα ψάρια & θαλασσινά με τα πολλά Ω-3 πολυακόρεστα λιπαρά.

 

ΟΧΙ στις μαργαρίνες που είναι φτωχές μεν σε χοληστερόλη, αλλά πλούσιες σε τρανς-λιπαρά, που αυξάνουν την κακή LDL-χοληστερόλη. ΝΑΙ στο ελαιόλαδο, πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά & βιταμίνη Ε, για κάθε χρήση μαγειρική. Στη ζαχαροπλαστική ΝΑΙ στο βούτυρο, εκτός κι αν υπάρχει υπερχοληστερολαιμία οπότε : ΝΑΙ στις μαργαρίνες με φυτοστερόλη.

 

ΟΧΙ στα γαριδοτσιπσοπατατάκια με το πολύ αλάτι & τρανς-λιπαρά. Για τσιμπολόγημα ΝΑΙ στους λίγους ξηρούς καρπούς (πχ αμύγδαλα πλούσια σε ασβέστιο).

 

ΟΧΙ στα σφολιατοειδή και λοιπές τροφές των ταχυφαγείων, τόσο νόστιμες αλήθεια, αλλά πλούσιες σε αλάτι & ζωικά κεκορεσμένα λίπη. Για δεκατιανό ΝΑΙ στο φρέσκο ψωμί που βγαίνει από τον φούρνο ή το φρυγανισμένο μπαγιάτικο με λίγο τυρί ή ελιές.

 

Και για να εξηγούμαστε: όλα τα «ΟΧΙ» μπορούν να γίνονται ΝΑΙ σε εξαιρετικές περιπτώσεις (γιορτή, πάρτυ, Κυριακή κλπ) αλλά τα ΝΑΙ πρέπει να είναι η καθημερινή ρουτίνα.

 


Όνομα:
Σχόλιο:
 
 
Created by | INCOM CMS