Από τα ξημερώματα της Κυριακής 6 Οκτωβρίου η εταιρεία «Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μ.Α.Ε. (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.)» αναλαμβάνει την εκμετάλλευση και λειτουργία της Αττικής Οδού και μειώνονται οι τιμές των διοδίων.
Συγκεκριμένα διαμορφώνονται ως ακολούθως:
1,25€ για τα μοτοποδήλατα (από 1,40€)
2,50€ για τα ΙΧ (κατηγορίες 2, 3 και 4) (από 2,80€)
6,25€ για τα μικρά και μεσαία φορτηγά (κατηγορία 5) (από 7,10€)
10,00€ για τα μεγάλα φορτηγά (κατηγορία 6) (από 11,30€)
Βάσει της Σύμβασης της 12.09.2024 παραχωρήθηκε για 25 χρόνια έναντι ανταλλάγματος 3,27 δισ. ευρώ, Επιπλέον, η εταιρεία θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ κατά τη διάρκεια της παραχώρησης θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1ο εξάμηνο του 2023 πέρασαν από τα διόδια της Αττικής Οδού κατά μέσο όρο 257.000 οχήματα την ημέρα, ενώ το 1ο εξάμηνο του 2024 πέρασαν 272.000 οχήματα την ημέρα, δηλαδή αύξηση 5,45%.
Οι αυτοκινητόδρομοι που ελέγχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Νέα Οδός
Το έργο παραχώρησης της Νέας Οδού, με συνολικό μήκος 380 km, χωρίζεται σε δυο βασικά τμήματα και περιλαμβάνει:
Τον αυτοκινητόδρομο «Ιόνια Οδός» μήκους περίπου 196 km με αρχή το τέλος της γέφυρας «Χαρ. Τρικούπης» στο Αντίρριο έως την Εγνατία Οδό στην περιοχή των Ιωαννίνων (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό).
Τμήμα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ μήκους περίπου 172,5 km με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης (περιοχή Αττικής Οδού) έως την περιοχή της Σκάρφειας – μετά τα Καμένα Βούρλα – και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα μήκους 11 km.
Διάρκεια παραχώρησης: 30 χρόνια
Κεντρική Οδός
Ο αυτοκινητόδρομος εκτείνεται συνολικά σε 231 km και διατρέχει βορειδυτικά την Κεντρική Ελλάδα, συνδέοντας τον ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη) και την Εγνατία Οδό. Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από δύο τομείς:
Τον τομέα της Κεντρικής Ελλάδας, που θα κτιστεί εξ ολοκλήρου από την κοινοπραξία (174 km)
Τον άλλο τομέα (57 km), που θα κατασκευαστεί από το κράτος και θα μεταβιβαστεί στην παραχωρησιούχο εταιρεία.
Διάρκεια παραχώρησης: 30 χρόνια
Ολυμπία Οδός
Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. επελέγη κατόπιν διαγωνισμού από το ΥΠΕΧΩΔΕ για να σχεδιάσει, να χρηματοδοτήσει, να κατασκευάσει και να λειτουργήσει τον αυτοκινητόδρομο για μια περίοδο 30 ετών, με αφετηρία το έτος 2008.
Διάρκεια παραχώρησης: 30 χρόνια
Συμμετοχή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: 17%
Εγνατία Οδός
Η ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (75%) – EGIS PROJECTS S.A. (25%), στις 30/8/2021 ανακηρύχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών.
Διάρκεια παραχώρησης: 35 χρόνια
Συμμετοχή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: 75%
Βόρειος Οδικός Άξονας (ΒΟΑΚ)
Η σύμβαση ΣΔΙΤ για το έργο, με ανάδοχο την ένωση ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και τα τέσσερα εξ αυτών θα αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου.
Διάρκεια παραχώρησης: 30 χρόνια
Συμμετοχή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: 55%
Τα e-PASS
Προκειμένου να μην επηρεαστεί η ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων στην Αττική Οδό από τις 06.10.2024 η νέα εταιρεία παραχώρησης «Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μ.Α.Ε.» υπεισέρχεται αυτόματα σε όλες τις συμβάσεις με τους συνδρομητές, στη θέση των Εταιρειών «Αττική Οδός Α.Ε.» και «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.», αναλαμβάνοντας όλα τα σχετικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις από τις συμβάσεις αυτές.
Ως εκ τούτου, οι συσκευές e-PASS (πομποδέκτες) και οι κάρτες διελεύσεων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και μετά τις 05.10.2024, με μεταφορά των ποσών που αντιστοιχούν στα χρηματικά υπόλοιπα των συνδρομητικών λογαριασμών προπληρωμής.
Ειδικά για τον Οκτώβριο 2024, διατηρούνται τα εξής συνδρομητικά προγράμματα:
Πρόγραμμα Bonus: διατηρείται η πρόβλεψη για τις 15 δωρεάν διελεύσεις του Οκτωβρίου.
Προγράμματα Friendly και Business: οι τιμές των 30 πρώτων διελεύσεων μειώνονται στα επίπεδα του Βασικού Διοδίου (βλ. παραπάνω νέες τιμές), με τις υφιστάμενες τιμές των επόμενων 20 διελεύσεων (31η έως 50η) και τις τιμές πλέον των 50 διελεύσεων (51η και άνω) να διατηρούνται ως έχουν σήμερα, μόνο για τον μήνα Οκτώβριο.
Επιπλέον, οι συσκευές e-PASS εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους, ενώ αντίστοιχα οι πομποδέκτες άλλων αυτοκινητοδρόμων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και στην Αττική Οδό.
Σχετικά με τις υπηρεσίες οδικής ασφάλειας, σε ισχύ παραμένει ο 4ψήφιος Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 1024, όπου οι οδηγοί μπορούν να καλούν κι ένα περίπολο θα βρίσκεται άμεσα κοντά τους (24 ώρες/7 ημέρες), όπως επίσης και οι δωρεάν υπηρεσίες οδικής βοήθειας για την ασφαλή μεταφορά ακινητοποιημένου οχήματος εκτός του αυτοκινητόδρομου.