Έφυγε από τη ζωή η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου

athina martinoy Έφυγε από τη ζωή η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου

Έφυγε από τη ζωή, το βράδυ της Παρασκευής, σε ηλικία 97 ετών, η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου, η ισχυρότερη γυναίκα της ελληνικής ναυτιλίας. Ήταν μία δυναμική γυναίκα, αφού ακόμα και σε ηλικία 92 ετών εξακολουθούσε να πηγαίνει στην ναυτιλιακή εταιρεία.

Η κηδεία της θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, στη 1 το μεσημέρι, στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης.

Η ανακοίνωση της οικογένειας

Την απώλεια της Αθηνάς (Νουνού) Μαρτίνου, Ιδρύτριας του ναυτιλιακού κολοσσού Thenamaris Ships Management, που έφυγε χθες από τη ζωή στις 11 Οκτωβρίου, σε ηλικία 97 ετών, ανακοίνωσε η οικογένειά της. «Η αγαπημένη μας Μητέρα, Γιαγιά και Προγιαγιά εκοιμήθη χθες 11/10/24 πλήρης ημερών, σε ηλικία 97 ετών. Η κηδεία της θα είναι σε στενό οικογενειακό κύκλο. Ευχαριστούμε τους φίλους για τα μηνύματα συμπαράστασης.

Θανάσης, Ελένη, Ντίνος, Ανδρέας, Εγγόνια και Δισέγγονα».

Ποιά ήταν η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου

Η Αθηνά Μαρτίνου γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1926 στην Γλυφάδα. Γόνος εφοπλιστικής οικογένειας με καταγωγή από την Κεφαλλονιά – κόρη του δικηγόρου Κωνσταντίνου Μεθενίτη και της Εμας Κοκκολάτου. Αδέλφια της ήταν ο Μελέτης και ο Κλεόβουλος ή Μπίμπης Μεθενίτης.

Παρότι έφτιαξε μια ναυτιλιακή αυτοκρατορία και δημιούργησε αλλά και συμμετείχε σε κάποια από τα σημαντικότερα κοινωφελή ιδρύματα στη χώρα, η Νουνού Μαρτίνου έζησε μια ζωή χαμηλών τόνων. Τον χειμώνα, ζούσε μόνιμα στην Ανάβυσσο και τα καλοκαίρια στη Σχοινούσα. Καλλιεργούσε φιστίκια Αιγίνης και διέθετε δικό της σκοπευτήριο, καθώς είχε ιδιαίτερες δεξιότητες στη σκοποβολή, το κυνήγι και στο ψάρεμα. 

Παντρεύτηκε τον Ιωάννη Μαρτίνο από τη Στεμνίτσα Αρκαδίας, ο οποίος ήταν από τους πιο γνωστούς αντικέρ της Αθήνας και απέκτησαν τέσσερα παιδιά, τον Θανάση, τον Ντίνο, τον Ανδρέα και την Ελένη.

Τη δεκαετία του ’60 ξεκίνησε μόνη και με τη βοήθεια του συζύγου της το ταξίδι στους ωκεανούς, «πούλησε την προίκα της», έλεγε χρόνια αργότερα η κόρη της Ελένη.

Το 1964 απέκτησε το πρώτο πλοίο, το οποίο αγόρασε από τον Λιβανό έναντι του ποσού των 80.000 λιρών. Το «Θανάσης» ανακατασκευάστηκε, ταξίδεψε και τρία χρόνια αργότερα πουλήθηκε για 300.000 δολάρια.

Το δεύτερο πλοίο της, ήταν το «Ελένη».

Με κινητήρια δύναμη τον σύζυγό της με βάση της την αντικερί της οδού Πανδρόσου και την Γλυφάδα, αρμένισε σε όλες τις θάλασσες. Και όταν ο σύζυγός της Γιάννης έφυγε σε ηλικία 49 ετών η «Νουνού» δεν ξαναπαντρεύτηκε. Αφοσιώθηκε πλήρως στα παιδιά, τα καράβια και τους εργαζομένους της, έχοντας της δίπλα της στο τιμόνι τους γιους της και την κόρη της Ελένη.

Το 1975, διέθετε ένα στόλο 36 πλοίων με δυναμικό 850.000 τόνων.

Το 1991 η Αθηνά παρέδωσε το τιμόνι στα παιδιά της, οι οποίοι απέκτησαν τις δικές τους εταιρείες, κατέχοντας ξεχωριστό στόλο στην παγκόσμια ναυτιλία. Συνέχισε να εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση «Thenamaris» μέχρι το 2019.

Ήταν από τις ελάχιστες γυναίκες στο City του Λονδίνου. Τα όσα έζησε τα περιέγραφε ως εξής: «Όταν πήγα στο Λονδίνο, οι άνδρες κάθονταν στη μία γωνιά και οι γυναίκες στην άλλη γωνία. Στο Λονδίνο, εγώ καθόμουν με τους άνδρες για να ακούω για τις ναυλώσεις και τα πλοία. Είμαστε ικανοί, οι πρώτες ασφάλειες, ξεκίνησαν από τους Χιώτες, είχανε τραπεζάκια στο Λονδίνο.

Ήταν και εφοπλιστές και ασφαλιστές. Οι Έλληνες, είμαστε πιο έξυπνοι από τους άλλους. Οι εφοπλιστές είναι έξυπνοι άνθρωποι, Χιώτες, Ανδριώτες, Κεφαλονίτες. Κάναμε μεγάλα πράγματα…»

Η πλουσιότερη γυναίκα της Ευρώπης και προσωπική φίλη της βασίλισσας Ελισάβετ

Η εκλιπούσα ήταν η πλουσιότερη γυναίκα της Ευρώπης και μάλιστα, προσωπική φίλη της βασίλισσας Ελισάβετ -αν και η ίδια προτιμούσε να κρατάει χαμηλό προφίλ και να μην επιδεικνύει την ισχύ και την οικονομική της άνεση.

Πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με τη διαχείριση των πλοίων της οικογένειάς της, του γένους Μεθενίτη το 1971. Μαζί με τους γιους της, Θανάση, Ντίνο και Ανδρέα, ίδρυσε την εταιρεία Thenamaris Ships Management.

Όταν, τη δεκαετία του ΄90, και συγκεκριμένα το 1991, η Αθηνά αποφασίζει να παραδώσει τα ηνία στα παιδιά της, ο Θανάσης Μαρτίνος αποχωρεί από την εταιρεία, για να δημιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime.

Το 1997, ακολούθησε ο Ανδρέας, που προχώρησε στην ίδρυση της ναυτιλιακής Minerva Marine, αφήνοντας ουσιαστικά στο τιμόνι της Thenamaris στον μικρότερο σε ηλικία αδελφό, Ντίνο.

Σε μια αφήγησή της, για το πως ερωτεύτηκε τη θάλασσα, είπε: “Είμαι Κεφαλονίτισσα, αλλά ρόλο για την αγάπη μου για τη θάλασσα έπαιξε ότι γεννήθηκα στη Γλυφάδα και έβλεπα τα πλοία να περνάνε και έλεγα στις φίλες μου: “και εμείς θα κάνουμε βαπόρια και το κάναμε. Είχαμε μανία με αυτό και το κάναμε και έκανε βαπόρια όλη η οικογένεια”.

“Σε αυτή την προσπάθεια, δεν ήμουν μόνη μου. Κοντά μου ήταν από την πρώτη στιγμή ο άνδρας μου, αλλά κυρίως ήταν ο γιος μου Θανάσης, ο οποίος από δεκατεσσάρων ετών έκανε στατιστικές και έγραφε πόσο πλήρωμα, τι χρειάζεται ένα πλοίο. Ο άνδρας μου, ο Ιωάννης Μαρτίνος, αγαπούσε τη θάλασσα. Ο Θανάσης, από την πρώτη συζήτηση ήταν ενεργό μέρος σε αυτή την προσπάθεια. Δεν ήμουν η κινητήριος δύναμη, αλλά ήμουν ο άνθρωπος που μπορούσε να τα κάνει τα δύσκολα, εύκολα. Όταν θέλεις κάτι, μπορείς να το κάνεις”.

Το 1964, η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου, μπήκε στη ναυτιλία. Το 1971, ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris και το 1975, ο στόλος αποτελούνταν από 36 πλοία.

“Διευθυντιλίκι δεν έκανα ποτέ”, επισημαίνει η Αθηνά Μαρτίνου, αλλά τονίζει: “Τη Thenamaris αγαπούσα, όχι το διευθυντιλίκι. Αυτό που ήθελα ήταν να πληθαίνουν τα βαπόρια μου και αυτό έγινε”.

“Το “Ελένη”, ήταν το δεύτερο πλοίο, δεν είχαμε λεφτά, ο Θανάσης τελείωνε το Γυμνάσιο, βρήκα λεφτά και πήγαμε στο Λονδίνο για να υπογράψει ο Θανάσης, ο οποίος μου είπε τότε, θα υψώσουμε την ελληνική σημαία. Ο Λιμενάρχης στο Λονδίνο με ρώτησε: Ξέρεις γραφομηχανή; του είπα, ναι και κάθισα και έγραψα τα έγγραφα, τα πήρε ο Θανάσης και έτσι παραλάβαμε το βαπόρι”.

Η αφήγηση της Αθηνάς Μαρτίνου είναι αποκαλυπτική: “Το πρώτο πλοίο το αγοράσαμε το 1964 με 80.000 λίρες. Ήταν ένα πλοίο 20 χρονών. Το “Θανάσης”, ήταν ένα πλοίο του Λιβανού, ήταν για πέταμα, το φτιάξαμε, το κάναμε κυπριακό και το 1967 το πουλήσαμε στην οικογένεια Πατέρα που το αγόρασαν με 300.000 δολάρια”.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο

Tο σχόλιο θα δημοσιευθεί μόλις εγκριθεί από τον διαχειριστή. Διαβάστε τους όρους χρήσης. Για οποιαδήποτε απορία, μπορείτε να επικοινωνήσετε μέσω email.