Έξω από τη Σόφια, στη Iskarsko Shose, λειτουργεί ήδη ο πρώτος σταθμός υδρογόνου για τον ανεφοδιασμό οχημάτων, ενώ σύντομα θα ξεκινήσει η κατασκευή σταθμών υδρογόνου σε αυτοκινητόδρομους στο πλαίσιο του προγράμματος Transport Connectivity 2021-2027, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας, Dimitar Nedyalkov.
Ο σταθμός αποτελεί έργο της εταιρείας CC Hitmobile, της βουλγαρικής Ακαδημίας Επιστημών και του Ινστιτούτου Ηλεκτροχημικών και Ενέργειας.
Ο σταθμός διαθέτει δύο αντλίες εφοδιασμού με διαφορετική πίεση εξόδου του υδρογόνου έτσι ώστε να επιλέγεται η κατάλληλη αντλία ανάλογα με το όχημα π.χ. ελαφρύ ή βαρύ φορτηγό. Ο ανεφοδιασμός διαρκεί λίγα μόνο λεπτά της ώρας.
Σταθμοί υδρογόνου στην Ελλάδα
Η Ελλάδα εισέρχεται κι αυτή σιγά σιγά στην εποχή του υδρογόνου, με τα πρώτα σχέδια για την εγκατάσταση σταθμών ανεφοδιασμού οχημάτων να τίθενται σε ισχύ. Η εταιρεία AVIN ανακοίνωσε πως μέχρι το τέλος του έτους θα έχει θέσει σε λειτουργία έναν νέο σταθμό υδρογόνου στην εθνική οδό Αθηνών-Πατρών.
Συγκεκριμένα, ο σταθμός που έχει αρχίσει να κατασκευάζεται, βρίσκεται στο ύψος των Αγίων Θεοδώρων, στο ρεύμα προς Πάτρα και στόχος είναι να ανεφοδιάζονται τόσο τα βαρέα οχήματα που κινούνται στον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού, όσο και τα ΙΧ αυτοκίνητα.
Μάλιστα, μέσα στο 2025 θα είναι έτοιμος στον ίδιο δρόμο κι ένας δεύτερος σταθμός υδρογόνου, αυτή τη φορά στην Ακράτα, στο ρεύμα προς Αθήνα, στον Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών. Αμφότεροι, δημιουργούνται από την AVIN και θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι για οχήματα υδρογόνου.
Κάθε ένας κοστίζει περίπου 3 εκατ. ευρώ και οι αντλίες των πρατηρίων θα είναι υψηλής πίεσης (πάνω από 200 bar). Αρχικά, το υδρογόνο στους σταθμούς θα είναι μπλε (παράγεται κυρίως από φυσικό αέριο), ωστόσο, όταν ολοκληρωθούν οι επενδύσεις που έχει στα σκαριά ο όμιλος Motor Oil θα γίνει πράσινο, αφού θα παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.