Ένας χρόνος από το δυστύχημα στα Τέμπη … όλα καλά!

distixima Tempi 1 Ένας χρόνος από το δυστύχημα στα Τέμπη ... όλα καλά!

Το Intercity 62 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε με εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη, κοντά στον οικισμό του Ευαγγελισμού Λάρισας. Το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 σταμάτησε ο χρόνος … ο απολογισμός ήταν 57 νεκροί και οι 180 τραυματίες.

Ένα χρόνο μετά την τραγωδία ο ασίγαστος πόνος και η οργή των συγγενών συναθροίζεται με τον πόνο και την αγανάκτηση όλου του λαού και όλοι μαζί ζητούν ακόμα εξιχνίαση του εγκλήματος και δικαιοσύνη.

Οι γονείς και συγγενείς των θυμάτων έλαβαν σακούλες, και τότε συνειδητοποίησαν ότι τα αγαπημένα τους πρόσωπα ταξίδευαν με ένα φαινομενικά ασφαλές μέσο, το οποίο οι αρμόδιοι είχαν καταντήσει το πλέον επικίνδυνο! Το σύστημα τηλεδιοίκησης ανύπαρκτο!

Η κυβέρνηση προσπαθεί να κρύψει τις τεκμηριωμένες ευθύνες της, με την παραίτηση του Υπουργού Μεταφορών και την εξεταστική επιτροπή της Βουλής επιχειρεί τη συγκάλυψη με διάχυση ευθυνών και επίκληση του ανθρώπινου λάθους!

θύματα Τέμπη Ένας χρόνος από το δυστύχημα στα Τέμπη ... όλα καλά!

Έργα αποκατάστασης ή συγκάλυψης?

Μέσα σε τρεις ημέρες και πριν καλά καλά γίνουν οι κηδείες των 57 θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών, ο κρατικός μηχανισμός είχε ήδη φροντίσει να κάνει αγνώριστο τον τόπο του εγκλήματος σκάβοντας το έδαφος αρκετά εκατοστά και στη συνέχεια μπαζώνοντάς το. Έτσι μειώθηκαν δραματικά οι πιθανότητες διαλεύκανσης των πραγματικών αιτιών της φωτιάς που εκδηλώθηκε από τη μετωπική σύγκρουση των αμαξοστοιχιών. 

Το πόρισμα

Το τελικό πόρισμα της επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), το οποίο παρουσιάστηκε τη Δευτέρα, μόλις δύο ημέρες πριν τη συμπλήρωση ενός έτους από το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει συμβεί στις ελληνικές ράγες.

Για το ζήτημα της φωτιάς και αν σε αυτήν οφείλεται ο θάνατος ορισμένων επιβατών, οι τεχνικοί σύμβουλοι ήταν κάθετοι: «Αν δεν είχαμε ανάφλεξη, δε θα είχαμε 57 θύματα», ανέφερε ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος της επιτροπής των τεχνικών συμβούλων. Και συνέχισε: «Το υποθέταμε στην αρχή, τώρα το ξέρουμε. Τουλάχιστον πέντε από τα θύματα έχασαν τη ζωή τους συνεπεία της φωτιάς. Κι αυτό ήταν κάτι που δε διερευνήθηκε». Ο ίδιος επέμεινε ότι το έλαιο σιλικόνης στους μετασχηματιστές του τρένου, στο οποίο αποδόθηκε η ανάφλεξη από τις δύο επιτροπές διερεύνησης, δε θα μπορούσε να έχει αυτό το αποτέλεσμα: «Είμαστε οι μόνοι που δοκιμάσαμε αυτό το λάδι στην πράξη και δε συμμεριζόμαστε τη θεωρία ότι ευθύνεται για την ανάφλεξη. Εμείς το δοκιμάσαμε. Θα μπορούσαν να το είχαν βρει και άλλοι, όμως μόνο εμείς ψάξαμε».

Αρκούσε και μόνο η φωτοσήμανση για να είχε αποφευχθεί η σύγκρουση των δύο τρένων, επεσήμανε ο κ. Λακαφώσης απαντώντας ουσιαστικά στην επιμονή της προβολής της θεωρίας του ανθρώπινου λάθους ως μοναδικής αιτίας της τραγωδίας. Σημείωσε ότι εάν αυτή λειτουργούσε, θα άναβε κόκκινο λαμπάκι. Το πόρισμα κατέληξε επίσης στα εξής:

  • Η σωρεία ανθρώπινων λαθών και παραλείψεων βρήκε πρόσφορο έδαφος σε ένα περιβάλλον συνολικής περιφρόνησης κανονισμών και διαδικασιών.
  • Η σταδιακή κατάρρευση συστημάτων και διαδικασιών δεν οδήγησε σε καμία λήψη μέτρων (μείωση ταχυτήτων, αραίωση των δρομολογίων, επιπλέον προσωπικό, επιπλέον έλεγχοι)
  • Υπάρχει συνολική έλλειψη κουλτούρας ασφαλείας στον Σιδηρόδρομο, η οποία δεν επιτρέπει ακόμα και σήμερα, έναν χρόνο μετά, την ουσιαστική αξιοποίηση των συμπερασμάτων από το συγκεκριμένο ατύχημα προκειμένου να αποφευχθεί το επόμενο.

Εως σήμερα, ο επίσημος φορέας «Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων» δεν έχει παραδόσει κανένα πόρισμα.

Ο ΟΣΕ έχει ανακοινώσει πόρισμα μίας σελίδας με σφάλμα στην ακολουθία των γεγονότων.

Η Hellenic Train έχει καταλήξει σε πόρισμα 20 σελίδων, στο οποίο δεν εντοπίζεται καμία ευθύνη της εταιρίας.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρομων έχει ανακοινώσει πόρισμα 23 σελίδων, στο οποίο αποδέχεται την ευθύνη του ΟΣΕ, αλλά εξετάζει μόνο το τυπικό σκέλος.

Από το υπουργείο Μεταφορών μοναδική ενέργεια ήταν ο διορισμός της τριμελούς επιτροπής εμπειρογνωμόνων (επιτροπή Γεραπετρίτη).

Η τριμελής επιτροπή κατέληξε σε πόρισμα 228 σελίδων στο χρόνο ρεκόρ των 45 ημερών, όπου αποδέχεται ευθύνη του ΟΣΕ, αλλά βασίζεται σε ελλιπή στοιχεία, όπως είπαν οι πραγματογνώμονες των οικογενειών.

Οι εμπειρογνώμονες της Εισαγγελίας κατέληξαν σε πόρισμα 258 σελίδων, το οποίο έχει σωστή ακολουθία κατά την ΕΔΑΠΟ.

Ψηφοφορία

Πριν λίγο καιρό η μητέρα ενός θύματος και εκπρόσωπος των οικογενειών των θυμάτων, κα Μαρία Καρυστιανού, ξεκίνησε μία πρωτοβουλία συγκέντρωσης υπογραφών που σκοπό έχουν την άρση βουλευτικής ασυλίας των πολιτικών υπευθύνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Οι υπογραφές στο «ΤΡΑΓΩΔΙΑ -ΤΕΜΠΗ 2023» έχουν ξεπεράσει τις 825,000

Π.Γ.

Αξίζει να δείτε τι δήλωσε η κα Μαρία Καρυστιανού στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο

Tο σχόλιο θα δημοσιευθεί μόλις εγκριθεί από τον διαχειριστή. Διαβάστε τους όρους χρήσης. Για οποιαδήποτε απορία, μπορείτε να επικοινωνήσετε μέσω email.